Matsmart räddar maten i Danmark

Svenska Matsmart-Motatos har som mål att minska planetens matsvinn genom att sälja varor online som annars skulle hamna i soporna. Den hållbara webbutiken har nu etablerats på den danska marknaden, där man ser stort potential. Vi har pratat med CMO, Sofia Syrén, och Country Manager i Danmark, Kasper Stærk, om företagets resa in i Danmark.
Skriv ut

Global CMO, Sofia Syrén (2:a från vänster), och Country Manager i Danmark, Kasper Stærk (2:a från höger), är en del av teamet i Matsmart-Motatos. (Foto: Matsmart-Motatos)

Matsmart-Motatos är en svensk webbshop, som säljer billiga matvaror och andra produkter som annars skulle slängas. Med egna ord vill man starta en matrevolution där man räddar mat, sparar CO2 och samtidig säljer maten vidare billigt till klimathjältar på nätet.

”Matsmart-Motatos är en dynamisk, transparent och optimistisk e-handel som kombinerar det kommersiella med ett gott purpose.” förklarar Kasper Stærk, som är Country Manager i Danmark för Matsmart-Motatos.

 

Från ICA-källare till nordisk etablering

Matsmart-Motatos grundades 2014 av kompisarna Karl Anderson, Erik Södergren och Ulf Skagerström som började med att sälja billiga överskottsvaror från en källare under en ICA-butik. Idén blev snabbt till en populär rörelse i en tid där klimat och hållbarhet på allvar började komma upp på agendan och ganska snabbt började klimatmedvetna investerare att visa intresse. 

Därefter tog det fart: 2017 öppnade man e-handeln i Finland och två år efter startade man upp i Danmark.

”Vi hade haft Danmark på radarn ganska länge för att vi verkligen gärna ville ha täckning i Norden först och främst, och Danmark kändes som ett väldigt naturligt steg vid sidan av Finland.” berättar Sofia Syrén, Global Chief Marketing Officer och ansvarig för företagets globala marknadsaktiviteter.  

”Det vi tyckte var spännande med Danmark var att dels har man en mycket stark miljörörelse där fokus på klimat och matsvinn redan är väl etablerat, och dels är man väldigt intresserad av bra ”tilbud”.” säger Sofia med ett leende med referens till danskarnas eviga blick för ett bra erbjudande.

”Och det är precis det vi gör: Vi jobbar med hållbarhet och alltid till ett bra pris. Tillsammans med e-handel är det de viktigaste byggstenarna i vår affärsmodell.” 

”Därför kändes Danmark som en väldig klockren expansion-destination för oss.”

• Matsmart-Motatos säljer varor som annars skulle slängas. Bild: Matsmart-Motatos

”Smooth” övergång till Danmark

Inför etableringen i Danmark tog Matsmart-Motatos hjälp av ett framework för att etablera sig i ett annat land, som man redan hade testat vid etableringen i Finland. Samtidigt hämtade man data från marknaden, konkurrensnivån och andra viktiga faktorer. Därutöver tog man hjälp av sina erfarna ägare som bland annat innefattar IKEA.   

”Etableringen i Danmark har varit mycket smidig, och danskarna har tagit väl emot Matsmart-Motatos.” förklarar Kasper Stærk om mottagandet i Danmark och fortsätter om det dansk-svenska samarbetet:

”Internt har samarbetet mellan vår svenska och danska del fungerat mycket lätt. Svenskar har generellt en mycket transparent verksamhetskultur som gör det lätt att arbeta på tvärs över gränser.”

I Danmark var företaget ett av de första inom sitt område vilket ofta kan leda till utmaningar på en ny marknad men så blev det inte för Matsmart-Motatos:

”Myndigheterna skulle granska vår kommunikation omkring matsvinn på nätet som ju ska leva upp till regler som är anpassade för en normal butik. Men det är en naturlig del av att gå in i ett nytt land, så det vill jag knappast kalla för en utmaning. Totalt sett vill jag säga att det har gått mycket smooth.”    

 

Du kan beställa hem billiga matvaror via Matsmarts webbshop i Sverige, Finland, Danmark & Tyskland. Bild: Matsmart-Motatos

Danmark första destinationen på resan för att bli ett globalt brand

För Matsmart-Motatos har det varit flera fördelar med att ta sig in i Danmark – både på en strategisk nivå och på ett mera basalt plan.

Exempelvis jobbar många av Matsmart-Motatos samarbetspartners och leverantörer utifrån ett nordiskt perspektiv. Så nätverket för att ta sig in i Danmark var redan på plats för Matsmart-Motatos.

”Därför har det också hela tiden varit planen att etablera sig i Norden först. Och sen resten av Europa.”  förklarar Sofia Syrén, som poängterar att det är viktigt att anpassa sig efter den nya marknaden:

”Medan vi ganska lätt blev omtalade i Sverige, som ju är vår hemmamarknad, så krävs det generellt lite mer marknadsföring att etablera sig i ett nytt land.”

”Detta var ett av skälen till att Danmark var första landet där vi lanserade oss som ”Motatos” – som är vårt globala namn och varumärke som vi kommer att ta med oss vidare ut till andra länder.” berättar Sofia om namnförändringen från det lokala ”Matsmart”, som används i Sverige och Finland, till det globala ”Motatos” som man marknadsför sig under i Danmark och Tyskland.

Den danska marknaden har med andra ord fungerat som första steget mot att bli en global spelare. Och detta är definitivt ett steg som man i Matsmart-Motatos vill rekommendera andra svenska företag att ta:

”Definitivt!” låter det enstämmigt från Sofia och Kasper, som hoppas se flera svenska företag följa efter i Matsmart-Motatos danska fotspår. 

Tre bra tips – för dig som vill etablera dig i Danmark

  • Av Sofia Syrén, CMO, och Kasper Stærk, Country Manager Danmark, från Matsmart-Motatos.
1.

Skaffa ”local knowledge” med ett lokalt team

En väldigt viktig del är att skaffa dig lokal kompetens. Vi beslutade oss tidigt för att vi inte ska försöka driva all mathandel online från Stockholm för alla globala länder. För det är otroligt viktigt – framför allt när man säljer mat – att ha en lokal kännedom. Och det har vårt lokala team i Danmark och det har varit otroligt värdefullt för oss.

2.

Våga ta chanser

Något att det viktigaste för en svensk verksamhet som står inför att etablera sig mer internationellt, det är att våga göra det. Du ska våga ta några chanser och våga testa saker. Det är kanske ett lite högt flygande råd, och du ska inte göra saker ogenomtänkt, men om du inte försöker kommer du aldrig att få reda på om det håller. Vi hade själva bråttom och byggde flyget medan vi flög, men om vi inte hade gjort det hade vi aldrig varit där vi är i dag.

3.

Förbered och anpassa dig till den nya marknaden

Den kan finnas kommersiella mekanismer som är annorlunda i Danmark jämfört med i Sverige. I vår bransch är det exempelvis mer försäljning via kampanjer i Danmark, jämfört med i Sverige där det säljs mer från hyllorna. Där ska man kunna anpassa sig och gå in i den kommersiella kontext som driver försäljningen i Danmark. Allt från att hitta rätt betalningsmetod till rätt fraktmetod – och på det hela taget förstå och ta bort potentiella barriärer för människor att handla online. Det är en viktigt del.

Faktabox: Matsmart-Motatos

  • Grundades 2014 i Stockholm av Karl Anderson, Erik Södergren och Ulf Skagerström.
  • Matsmart-Motatos säljer varor som annars skulle slängas genom en webbshop: exempelvis på grund av kort hållbarhet, felförpackning eller överproduktion.
  • I skrivande stund har man räddat över 30.000 ton mat och konsumentprodukter i Norden. Man har lokala teams i Danmark, Finland och Tyskland, medan huvudsätet finns i Stockholm.
  • Matsmart går under namnet Motatos (uttalas som ”tomatos”) i Danmark och Tyskland, vilket man anser är en produktdemonstration: Att man inte behöver se ut som förväntat för att vara perfekt. Och samtidig var domänen tillgänglig och billig – precis som produkterna.

 

Läs mer om Matsmart-Motatos här

 

Krook & Tjäder ritar prisbelönta hotell i Danmark

De svenska arkitekter Krook & Tjäder har ritat flera stora byggprojekt i Danmark. Läs om deras tankar bakom att få succé som svensk i den danska byggbranschen.

Vi stöds av