Globala insikter för Infrasight Labs

Senast uppdaterad 2019-04-23
Skåne – Sverige – Världen. Det var tidigt InfraSight Labs strategi. Sedan ett år har det svenskgrundade mjukvarubolaget ett dotterbolag i Danmark.
Skriv ut

InfraSight Labs effektiviserar IT-avdelningar genom att tillhandahålla en programvara som själv kan analysera och komma med förbättringsförslag och som automatiskt dokumenterar IT-infrastrukturen.

Bolaget startade i Malmö 2010 och man ser fortfarande sin verksamhet som en startup.

– Vi startade i princip från noll och har arbetat upp företaget med våra fyra händer.

Det har tagit oss nästan fyra år att utveckla en produkt som är tillräckligt bra för att släppa på marknaden, men nu är vi där, säger Anton Petersson, Product Marketing Manager på InfraSight Labs.

InfraSight Labs har kunder inom både privat och offentlig sektor. Bland annat använder drygt 15 procent av Sveriges alla kommuner InfraSight Labs IT-produkt vScope. Med den kan IT-avdelningar analysera sina datacenter och dokumentation för att hitta fel och förutspå flaskhalsar.

 

Tips och råd från andra bolag

Redan från början var InfraSight Labs strategi att ge sig ut på den globala marknaden.

– Vi insåg snabbt att vår produkt skulle fungera i hela världen och la därför de första åren på att förstå den globala marknaden, vad produkten kan kosta i respektive land och så vidare, fyller Magnus Andersson, vd på InfraSight Labs, i.

Med kontor på inkubatorn Minc i Västra Hamnen i Malmö var Köpenhamn ett naturligt första steg i InfraSight Labs internationella satsning.

– Vi ser Danmark från fönstren på vårt kontor. Närheten gör det givetvis enklare att sätta upp ett nytt kontor. Men vi har också fått bra råd på vägen från andra som redan gjort samma sak, exempelvis från Jayway, säger Anton Peterson.

Från Jayways danska vd Philip Kron har InfraSight Labs fått generell vägledning om hur det är att ha bolag på båda sidor om Öresund. Likt Jayway har InfraSight Labs enbart dansk personal på sitt danska kontor.

– Danska säljare är ett måste för att på riktigt förstå den danska marknaden. Även om det finns många likheter mellan grannländerna finns det också en del kulturella skillnader i hur man gör affärer. En del har vi fått lära oss på vägen, som exempelvis att det man skakat hand på i Danmark inte är klart förrän pappren är påskrivna. Vår danska personal har också tagit fram marknadsundersökningar så att vi bättre kan förstå den danska marknaden, fortsätter Anton Peterson.

 

Nya insikter i global etablering

Och satsningen har gett resultat. Idag kör InfraSight Labs sin produkt på test hos två stora och välkända danska bolag. Med det hoppas man kunna anställa ännu fler danska medarbetare för att utöka säljorganisationen.

– Att registrera ett danskt bolag gick relativt smärtfritt, det tog desto längre tid att få det att snurra. Sättet vi gör affärer på kräver mänsklig kontakt och vi baserade till en början vår prognos på hur vi lyckats göra affärer i Sverige. Idag vet vi att det kräver mer insikter än så om en ny marknad, säger Magnus Andersson.

Här är InfraSight Labs råd till företag som vill etablera sig på en ny marknad:

  • Gå inte och tänk och planera en etablering utomlands för länge – bara gör det. Du lär dig mycket på vägen.
  • Använd era personliga nätverk. Ställ frågor och be om råd och tips.
  • Ta hjälp av expertis där och när det behövs – lägg inte onödig energi och tid på att uppfinna hjulet.
  • Ha personal i de länder som du vill etablera dig i. Det är ett bra sätt att förstå och nå en ny marknad.
  • Var nyfiken, ha kul och ta problemen när de kommer. Man lär sig mycket även av att göra fel.

FACTS:

InfraSight Labs utvecklar kartläggningsverktyg för IT-system för både privat och offentlig sektor. Företaget grundades år 2010 i Malmö och har även etablerat sig i Stockholm, Göteborg och Köpenhamn.

Fann du denna information relevant?

Vill du utveckla ditt svar?

Tack för din feedback!

Nordic Installation trappar upp sina internationella uppdrag

Medan Cityringen i Köpenhamn byggs installerar Nordic installation rulltrappor i de nya metrostationerna. Uppdraget ingår i det svenska bolagets satsning på den nordiska marknaden.

Vi stöds av