Spørgsmål: Dansk anställd i svenskt bolag
Hej! Vi har planer på att utöka vår verksamhet till Danmark. Vi är ett svenskt bolag och vill anställa en dansk medborgare för att arbeta för oss i Danmark. Jag undrar egentligen allt som har med en sådan anställing att göra, exempelvis skatt och moms, socialförsäkring, förmånsbil, pension och annat vi behöver tänka på i ett anställningsavtal och i redovisning. Kan ni hjälpa mig?
Svar
Hej,
Tack för din förfrågan.
I och med att ni anställer en medarbetare som ska utföra arbetet i Danmark, så är första steget för att kunna ta reda på era skyldigheter i Danmark, att utreda om ni som bolag anses få en skattemässig etablering (fast driftsställe), som för med sig bolagsskyldigheter, arbetsgivarskyldigheter, mm. i Danmark. Med bakgrund i en analys över verksamhetens etablering i Danmark, så kan man därefter rådgive om skyldigeheter, anställningsrätt, lön och beskattning av personalförmåner, pensionsordningar mm. I förlängning av detta vill det också vara relevant för medarbetaren att känna till hans/hennes skattesituation.
Jag vill uppmana dig att söka rådgivning om detta, för att ni som arbetsgivare får koll på vilka skyldigheter ni har i detta set-up.
Önskar dig en riktigt bra dag.
Mvh Christina Brink