Här kan du läsa alla tidigare frågor och svar
Hej, Vi har nyligen stött på problem med en kund i Danmark som vägrar betala sina fakturor. Kunden är en enskild firma och det utestående beloppet är cirka 340 DKK. Vi har försökt att nå kunden flera gånger utan framgång och är nu i behov av hjälp för att driva in vår fordran. Vi skulle uppskatta råd om hur vi bäst går till väga för att få våra pengar tillbaka, samt vägledning om hur vi kan gå vidare med att stämma kunden om det blir nödvändigt. Vi ser fram emot ert snabba svar och hoppas på en lösning så snart som möjligt. Tack på förhand. Med vänliga hälsningar,
Hej, Jag är minoritetsägare i ett danskt bolag, ApS. Jag undrar vad man har som rättigheter som minoritetsägare gällande insikt i verksamheten samt vad man kan kräva för information gällande ekonomi, framtidsplaner, årsberättelser och dylikt. Tack på förhand för svar!
Hej, Vi har en kollega i Danmark som är anställd på vårt svenska bolag. Kollegan har en tjänstepension hos PFA. Det är det svenska bolaget som betalar lön och pensionspremien varje månad och kollegan som betalar in skatten själv. Det visar sig nu att hon kommer bli dubbelbeskattad när det gäller tjänstepensionen eftersom bolaget betalat en del och hon betalat den andra delen privat. Kan ngn av er svara på hur man kan undvika detta i framtiden? Med vänliga hälsningar
Hej ! Vi är ett svensk bolag som funderar på att anställa dansk medborgare, boende i Danmark, som säljare att verka i första hand i Danmark. Hur räknar vi ut den total kostnaden för den anställde vad det gäller, lön socialförsäkring m m; har kikat lite på Dansk Skat men förstår inte riktigt procentsatser m m Tack på förhand !
Hej Närmar mig den magiska åldern och behöver hjälp av en pensionsrådgivare när det gäller bägge svensk och dansk pension. Har ni någon som kan hjälpa mig eller någon ni kan rekommendera? Hur jag räknar ut det? Om möjlighet att gå ner i arbetstid i DK och plocka ut SW/Dk pension samtidigt och vad min framtida pension blir? Bästa Hälsningar
Hej! Vi har planer på att utöka vår verksamhet till Danmark. Vi är ett svenskt bolag och vill anställa en dansk medborgare för att arbeta för oss i Danmark. Jag undrar egentligen allt som har med en sådan anställing att göra, exempelvis skatt och moms, socialförsäkring, förmånsbil, pension och annat vi behöver tänka på i ett anställningsavtal och i redovisning. Kan ni hjälpa mig?
Hej! Jeg er dansk statsborger, men har boet i Sverige siden 2020 og har stiftet et svenskt AB. Nu står jeg og skal flytte tilbage til Danmark og ønsker at flytte mit firma med, hvis det er muligt? Og hvad skal jeg tage højde for i denne proces?
Hej! Jag har ett eget företag med fem anställda som erbjuder inredningsdesign, och vi är specialiserade på styling inför lägenhetsvisningar. Jag har fått några förfrågningar från danska kunder. Vad behöver jag tänka på om jag vill ta uppdrag i Danmark?
Hej, We have a registered alcohol company here in Sweden and are looking to expand into Denmark and open a Daughter company there. Would this be something your group could guide us on.
Hej, Jag driver ett bolag inom byggsektorn. Vi har fått en förfrågan från en kund på ett uppdrag i Danmark. Min fråga är hur och vad som krävs rent skattemässigt för att göra detta rätt både avseende moms och ev skattefrågor kopplat till vår personal som kommer att utföra arbetet på plats. Har sökt vägledning på nätet men hittar inte riktigt vårt case. Vi är ett svensk bolag som kommer att utföra en rör-entreprenad i Danmark, vår kund är ett svenskt bolag och vi kommer således att fakturera vår kund i Sverige för ett arbete utfört i Danmark. Vi kommer att använda oss av svensk personal för uppdraget som kommer att få lön i Sverige. Vår kund i sin tur kommer att fakturera den Danska kunden.
Vi funderar på att starta ett bolag i Danmark, troligtvis ApS, för att driva vårdverksamhet. En av våra tilltänkta ägare har en konkurs bakom sig från ett annat bolag registrerat i Danmark. Kan den personen vara delägare eller huvudman i vårt nya bolag?
Hej, Jag är 38 år och bor i Sverige (socialförsäkrad i SE) och arbetar för ett DK företag 2 dagar per månad i DK och resterande dagar från hemmet i SE. Skattar i DK för de 2 dagar per månad som jag arbetar i DK och resterande arbetsdagar skattar jag för i SE. I SE så når jag gränsen för statlig inkomstskatt, så jag har både kommunalskatt ca. 32% + statlig inkomstskatt ca 20%. Så för en del av min "svenska" lönesedel (den delen av lönen som ska skattas för i SE) så betalar jag ca 52% skatt för en del av min inkomst. Vilken pensionsordning är klokast att välja i mitt fall (med tanke på min ålder och relativt höga skattesats i SE i nuläget etc)? §53a eller §53b? I nuläget har man lagt mig på en §53a pensionordning (utan att jag aktivt har valt det själv). Men jag känner mig osäker på om det är det klokaste valet i mitt fall eller om jag "skjuter mig själv i foten" långsiktigt/ekonomiskt.
Hej, Jag är sedan den 16 juni anställd, på svenskt kontrakt, på ett danskt företag. Nu undrar min pensionsplanerare om jag kommer att omfattas av gränsgångarreglerna. Tacksam för hjälp.
Hej på er, Från september 2020 till mars 2023 jobbade jag som försäljningschef på ett danskt bolag. I januari 2021 fick jag möjlighet att köpa in mig som delägare och äger idag 1.41% av företaget. Jag har ett danskt holdingbolag som registrerad ägare av avdelarna. I mars i år blev jag mer eller mindre tvingad till att säga upp mig själv och Unionen klassade förfarandet till provocerad uppsägning. Vi enades till slut att jag fick full lön från 10 mars till 31 juli. Jag erbjöd övriga delägare att köpa ut mig i samband med ovan situation men ingen av dem ville köpa ut mig vid det tillfället. Sedan dess har jag inte fått någon information från företaget, varken kvartalsrapport eller halvårsrapport. Inte heller någon övrig information om att företaget bytt VD och fortsatt säga upp flertalet fd. medarbetare. Vad gäller i detta läge? Vad kan jag kräva i form av information och finns det något sätt som jag enligt dansk lag kan forcera den att köpa ut mig? Som ni säkerligen förstår vill jag inte längre vara involverad i företaget då jag anser att deras sätt att driva företaget är felaktigt och omoraliskt. Vill egentligen bara veta vilka rättigheter jag har enligt dansk lag och vilken press jag kan ställa på min fd. arbetsgivare? Tack på förhand för svar och för hjälpen!
Hej Om jag har ett Svensk registrerad aktiebolag och har bopäl och svensk medborgare och skall fakturera Arbete och Tjänster utförd i Danmark till min uppdragsgivare som bor i ett tredje land utanför EU (Singapore) för byggarbeta utfört i Danmark kan jag fakturera exklusivt moms? 1) Om faktura skickas till ett registrerad företag i Singapore 2) Om faktura skickas till en privat person som bor i Singapore
Jag är dansk men jag bor i Sverige, och vi är 4 personer (3 danskboende och jag) som ska starta ett ApS i Danmark. Kan jag starta ett svensk holding bolag som ska äga min andelar i det danska bolag? Frågan är också om det finns fördelar eller nackdelar med att jag startar ett svensk holding bolag kontra ett dansk. Jag har hört att det är dyrare att starta och ha ett dansk holding bolag än svensk. Stämmer det?
Jag har en klient som har ett svenskt AB. Han jobbar dagligen i Danmark men fakturerar sina timmar till ett svenskt bolag. Riskerar min klient att bli skattskyldig i Danmark när det gått 183 dagar?
Hej, jag undrar vad de innebär att vara en av stifterna av ett danska Aps? Med vänliga hälsningar
Hej Jeg arbetar som konsultläkare via bemmaningsföretag i Danmark vilket är opreblematiskt. Nu har en tidigare kollega frågat om jag kan arbeta för honom några timmar i veckan vilket dock kräver att jag har ett eget företag jag kan fakturera ifrån. Dessutom lekar jag med tanken att i en snar framtid få fatt på ett "ydernummer" och bli självst¨ndig vilkety också kräver eget företag. Min fråga ¨r: âr det möjligt att starta verksamhet i Danmark utan att själv vara skriven i Danmark eller måste man vara folkbokförd i Danmark?
Hej Vi är ett svenskt byggföretag som funderar på att låna ut personal till ett danskt byggföretag under en period av några månader. Bara så vi inte gör fel undrar jag hur de sociala avgifterna skall hanteras. Som jag förstått det betalar det danska kundföretaget in sociala avgifter för våra anställda under den tid som de utför arbete i Danmark, detta under förutsättning att utlåning enligt Svenska byggavtalets regler träffas av de danska reglerna för uthyrning/bemanning. Som konsekvens skall vi väl då inte också betala in arbetsgivaravgifterna (skatter och avgifter) också här i Sverige? Nästa fundering är vad som händer om vår utlåning efter en tid inte visar sig träffas av reglerna för uthyrning? Hur blir det då för oss och vårt danska kundföretag? Som exempel har vi oftast utsedd teamledare med de arbetare som vi lånar ut. De personerna är de som har den direkta arbetsledningen för våra arbetare i teamet. Tacksam för ett svar då detta visat sig vara riktigt svårt att reda ut och få konkreta svar på.
Hej! Vi har bas i Schweiz, inget bolag registrerat i Danmark. Är det möjligt för oss som företag att betala in pension åt våra anställda eller ligger detta på våra anställda att göra själva? Mvh Martin
Hej Hur mycket skall ett bolag räkna med att medarbetaren kostar i Sociala avgifter i DK. Är det skillnad om man har ett danskt AS eller en filial under ett Svenskt AB.
Hej! Driver aktiebolag i Sverige. Har fått en förfrågan om att hyra ut personal för arbeta i Danmark, inom järnvägsbranschen. Planerar att fakturera i sek. Är det någon begränsning på hur länge personalen får vara inhyrd per år? Hur gör man med momsen? Är det något som ska redovisas till Danmark och till Skatteverket om att arbete sker i Danmark? Något annat man ska tänka på? Tacksam för snar återkoppling
Jag jobbar på en restaurangverksamhet i nordvästra Skåne, sedan 2014. Vi kikar på att öka över bron och delta på events och liknande med vår food truck. Livsmedelstillståndet har vi fått hjälp med men sen kommer det till det ekonomiska, skatt, moms, kassaregister, CVR, Rut etc etc. Hur går vi till väga? Vi kommer ju inte ha en fysisk adress i Danmark/Köpenhamn. Vad är det vi behöver göra/registrera för att komma igång med vår verksamhet även i Köpenhamn? Tacksam för svar
Om jag bedriver ett svenskt AB inom bygg- och anläggningstjänster och får en kund i Danmark, som skulle innebära att jag pendlar mellan SV och DK dagligen under 1 år för att utföra tjänsten? Låt oss säga att det danska bolaget är min enda kund och att jag själv och kanske 2 anställda är dagligen i Danmark och arbetar. Hur skulle jag då hantera skatt, moms och personalkostnader. Ska man upprätta periodisk sammanställning för tjänster omsatta inom EU? Eller ska man momsregistrera sig i Danmark? Om jag har anställda, ska de då beskattas i SV eller i DK.
Hej, Jag kontaktade er för 1-2 veckor sedan och har inte fått någon återkoppling. Min förfrågan kanske hamnade mellan stolarna så jag testar att skriva igen :) Jag är grundare av MNKL STHLM AB och jag hör av mig till er då vi inom kort (i April/Maj) kommer att inleda en anställning av en dansk medborgare. Personen kommer att vara heltidsanställd hos oss och vi har vårt säte i Stockholm. Han kommer att bo i Danmark och arbeta den mesta tiden i Danmark (kommer arbeta mindre än 50% av tiden i sverige). Det är svårt att få ett svar från Skatteverket hur skatt och socialavgifter ska hanteras och i vilket land och av vem dessa ska betalas. Kan ni hjälpa oss att reda ut hur vi ska gå tillväga? Tack på förhand!
Hej, Jag jobbade i Danmark under drygt 5-6 år för ett flygbolag, som flygvärd, fram till coronapandemin. Under dessa år var endast heltidsanställd under det senaste halvåret, fram tills dess jobbade jag på timmar. Jag har ungefär 100 000 danska kronor sparade i min pension hos Velliv. Nästan alla mina andra svenska kollegor som också förlorade sina jobb tog ut sin pension, för att pengarna annars skulle "ätas upp" och försvinna. Min fråga är om det stämmer och vad ni tror vore bäst att göra i min situation?
Hej fick ett avsked från jobb i Danmark pågrund av för lite aktivitet i jobbet. Samtidigt anställde de 4 nya personer under en 4 månaders period. Har jobbat där ca 15 månader, de la upp ett schema så måndag fredagar när jag var tvungen att sluta kl 15. Tog det på de mina pengar för lunch när jag inte hade tagit. De gav ibland fridagar utan lön när de ska betala mig dessa dagar de ger fri. De har inte betalat en krona för tunga lyft tillägg, montering samt etage tillägg. Jobbade som flytteman. Men då mitt jobb innefattade helt andra uppgåvor vad som är i mitt kontrakt borde jag få pengar extra uppgifter. Hur ska jag gå vidare ?
Hej, Jag har blivit erbjuden lön i Danmark (bor i Malmö) och undrar vad jag behöver tänka på gällande pension. För närvarande arbetar jag i Malmö och har här en pensionsavsättning på 4,50% upp till en viss nivå, över den tror jag avsättningen är ca 30%. Totalt sätts ca 4.500 av. Av det danska bolaget har jag blivit erbjuden en avsättning om 10% vilket skulle motsvara 6.000 DKK. Är det något jag behöver tänka på eller går beloppen att jämföra rakt av? Tack på förhand. Mvh
Vi är ett företag som skall etablera oss i Danmark och inför det skall vi skriva ett anställningsavtal och jag vill veta vilka saker som måste vara med och skiljer sig från ett svenskt anställningsavtal. Vi har inget kollektivavtal och vi använder oss av Fora för att täcka våra anställdas pension samt gängse försäkringar såsom TFA, TGL AGB osv.
Hi, I am setting up a "Enskilt företag" in Sweden, and plan to provide freelance service to companies in Copenhagen B2B. Can you please advise which country I pay income tax? Below are some details: 1. My Enskilt Företag is only in Sweden. The company does not have any permanent office Denmark. 2. I will work as a freelancer for companies in Denmark with short-term projects (6-9 months). There will be agreement of the price (hourly rate) in advance. I will invoice the clients. I will perform the work at the clients' office. 3. I live in Sweden and will commute everyday over the bridge. Here are my questions: 1. As the owner of Enskilt Företag, which country should I pay income tax? 2. Am I personally subject to any employee tax in Denmark? My understanding is 'no' since the company form is "Enskilt Företag" and I am not an employee. (?) Thank you.
Hej, Vi har en anställd som är bosatt i Danmark, som inte kan omfattas av vår svenska tjänstepension. Jag undrar hur vi ska gå tillväga för att sätta upp något liknande till honom i Danmark, så att han inte går miste om denna förmån som alla våra anställda omfattas av.
Hej! Vi är ett svenska bolag (AB) inom vårdbemanning som planerar att utöka vår verksamhet till Danmark. Vi har förstått att om en svensk läkare är anställd via vårt AB och åker till Danmark och arbetar några veckor på ett år så kommer läkaren fortsatt vara kvar inom svensk socialförsäkring. Vid sjukdom skulle då svenska regler gälla för oss (sjuklön i 14 dagar till läkaren, 80% av lönen). Fråga 1: Är det alltid socialförsäkringstillhörigheten för en läkare som avgör vilken sjuklön som ska gälla eller är det arbetsgivarens avtal/ lokala regler för bolagslandet som avgör? Senario 1: Om vi skulle ha ett dotterbolag i Danmark (Aps) och anställa en svensk läkare för arbete i Danmark men som har socialförsäkring i Sverige, gäller då fortsatt svenska regler om läkaren blir sjuk? Scenario 2: Om vi via vårt danska dotterbolag skulle anställa en svensk eller dansk läkare som har socialförsäkringstillhörighet i Danmark, vad har vi som arbetsgivare då för skyldigheter gällande sjuklön för våra anställda? Finns tvingande regler i Danmark- likt som i Sverige? Fråga 2: Eller är sjuklön förhandlingsbar för bolag i Danmark? Fråga 3: Finns det särskilda regler för "vikarbureau och anställda på timbasis? Tacksam om vi skulle kunna få ett svar så snart det går. Tack på förhand, MVH
Hej, Jag flyttade till Danmark i juni 2020. Just nu är jag fast anställd på en dansk verksamhet, men jag har tidigare haft mitt eget bokförlag i Sverige och är intresserad av att starat ett nytt bokförlag som primärt skulle ha sin verksamhet i Sverige, och på sikt kunna utvecklas till Danmark. Jag bor i Danmark, är skriven här, har dansk man och barn här. Vi planerar inte att flytta till Sverige. Men jag skulle ändå vilja jobba från Danmark för att bygga upp en verksamhet i Sverige. Jag har svenskt aktiebolag i dagsläget. Nu undrar jag vad som gäller när jag som svenska (skriven i Danmark) vill bo här och primärt jobba härifrån men ändå bygga upp verksamhet i Sverige. Hur ska jag tänka kring var jag betalar skatt? Och hur ska jag få över pengar från mitt svenska aktiebolag (dvs lön som kommer in där på sikt) som kan betalas ut till lön åt mig i Danmark. Ska jag starta Ett danskt CVS också? För- och nackdelar med det? Bokar gärna tid för rådgivning kring detta. Tack på förhand!
Hej, Vi är en svensk barkedja som planerar att etablera oss i Köpenhamn. Vi har hittat en aktör som äger ett hyresavtal som lämpar sig för vår affärside. Vi planerar att köpa 75% av hans bolag för att kunna etablera vår affärside i hans lokaler. Jag har några frågor gällande avtalet för bolagsaffären. Vilket språk bör vi upprätta avtalet på? Kan vi skriva det på valfritt? Svenska, Danska eller Engelska? Vilka lagar tillämpas rent juridiskt, är det danska lagar? Har ni möjlighet att gransak avtalet eller hänvisa mig till någon som kan det.
Hej. Jeg ønsker at få afklaring omkring skatteregler om man har stiftet AB (Aktiebolag) i Sverige, og filial (enkeltmandsvirksomhed) i Danmark. Hvor er man skattepligten, om arbejdet kommer at udføres og faktureres i Danmark? Sverige eller Danmark?
Hej, Vi är ett svenskt bolag (AB) inom vårdbemanning som planerar att utöka vår verksamhet till Danmark. Det skulle innebära att vi då har svenska läkare som skulle arbeta i Danmark några veckor/månade per år. Läkarna beskattas i Danmark för arbete utfört i Danmark. Vi har förstått att skattesatsen för en anställd som arbetar i Danmark är mellan 45-60%. Fråga: Kan en svensk läkare ansöka om motsvarande SINK-skatt/Kildeskatt som utländska arbetstagare kan göra i Sverige/Norge? Vi har inte kunnat läsa oss till att det finns en sådan reducerad skatt som en utländsk arbetstagare kan ansöka om? Tacksam för förtydligande om vad som gäller i Danmark.
Hej, Vid försäljning från Sverige till Danmark till privatpersoner i DK så ska man registrera sig för moms i Danmark (ej något fast driftställe i Danmark (ingen personal i DK)). Frågan är ju hur stora intäkterna får vara för att skatta för de danskaintäkterna i Sverige. Vilken nivå krävs på intäkterna måste beskattas i Danmark? Blir det aldrig beskattning om man inte har filial eller fast driftställe (bolaget kommer bara sälja varor (bolaget får ett fast belopp för varje bokning som görs via deras app för parkeringsbokningar), ingen personal på plats i Danmark utan allt hanteras från Sverige.
Jag har varit anställd i Danmark i nio år och har haft en dansk pensionsordning under dessa år. Är det bättre att låta kapitalet vara kvar i Danmark tills den dag jag går i pension, eller finns det tillfällen där det kan det löna sig att ta ut kapitalet i förskott? Vad jag har förstått så behöver man betala skatt på 60% om pensionen tas ut i förtid?
Hej, Vet inte om ni kan hjälpa mig med mina frågor men annars kanske ni kanske ni vet vart jag kan vända mig. Vi ska utföra ett en byggnation av en Pumptrack (cykelbana) i Danmark. Detta kommer at ta max 8 veckor och arbetet utförs av vår anställda i vårt AB samt underleverantörer från Latvia. Vad behöver vi tänka på? Fakturerar vi kund med omvänd EU moms? Behöver vi registrera arbetet någonstans?
Hej, hvis man er fuld skattepligtig i Sverige og har et holding selskab (ApS) i Danmark som man ejer alene, bliver det da betragtet som et fåmansföretag i forbindelse med skat af udbytte i Sverige?
Hej, Jag är anställd på ett danskt företag med ett funktionærkontrakt. Jag har kommit lite i ett dilemma med utbetalning av föregående löneperiodens överarbete, där företaget menar att det är upp till mig att se till att mina arbetade timmar är korrekt registrerade. Som det funkar nu är det upp till var och en att skicka en förfrågan på alla timmar som inte är korrekta, görs inte detta innan löneperiodens slut blir man utan den extra summan på lönen. Den betalas ej ut månaden efter och försvinner ut i sanden. För mig låter detta fel, då jag vet att det är fel i Sverige. Det ska inte vara problem med att få utbetalning på missad summa på nästkommande lön. Företaget är inte fack anslutet och jag är inte heller medlem hos en fackförening.
Hi, I am holding an Indian passport and currently living in Sweden under a "Look for a Work"-visa. I have an offer letter from a company based in Copenhagen. Can I continue to live in Malmo and travel to Copenhagen twice a week for work under Denmark's pay limit scheme?
Hej! Vi är en svensk förening som har en anställd som vill jobba remote från Danmark. Ärendet ser ut så här: Medarbetaren jobbar för en verksamhet i Sverige. Men medarbetaren jobbar remote från Danmark där hon vill bo. Medarbetaren är ibland i Sverige men hon är majoriteten av sin tid på plats i Danmark. Hon har fått besked från Utbetalning Danmark att hon är omfattad av de danska reglerna om social sikring. Arbetsgivaren ska inte betala bidrag till social sikring i andra länder än Danmark. Den svenska verksamet vill inte starta en dansk verksamhet, utan svenska arbetsrätt gäller och vi har skrivit avtal om det, både arbetsrätt och vid ev tvist. Vi har fått svar att hon ska skatta i Danmark och att sättet hon gör det på är genom att själv betala in skatt och arbetsgivaravgifter. I kontakt med vår Arbetsgivarorganisation så säger de att då vi anser att svenska arbetsrätt gäller ska hon ha rätt till svensk pensionsförsäkring och hon kvarstår som IPT. Jag måste hitta rätt nivå på arbetgivaravgiften så att medarbetaren får rätt pengar att dela ut. Vilka avgifter ska motsvara svensk arbetsgivaravgift? Har ni en procentsats? I Utbetalning Danmarks brev står det att vi ska betala: - bidrag till ATP - sygedagpenge - bidrag til barsel.dk - forsikra den ansette mod fölger af arbetsulykker og betala bidra till AES. Vi har genom kollektivavtalet TGL, TFA, AGB, Tjänsteolycksfallsföräkring, pension och löneskatt på pension som vi redan idag betalar för medarbetaren. Tack på förhand!
Hej, jag driver bolag i Sverige, ett AB och ett Holdingbolag. Jag ska nu starta bolag i Danmark tillsammans med en dansk näringsidkare och undrar om mitt svenska holdingbolag kan äga 50% av ett danskt APS?
Hej, Jag ska starta ett svenskt bolag som initialt kommer äga 10% av ett danskt bolag. Tanken är att låta aktieutdelningen på de 10% användas till att köpa fler andelar i den danska bolaget. Jag har förstått att det kan göras skattefritt det är två danska bolag, men hur är det med ett svenskt bolag, är även det skattefritt? Det hastar, så tacksam för snabbt svar.
Hej! Jeg er journalist og har base i Danmark. Jeg arbejder dog sommetider med dækning af begivenheder for svenske kunder (journalistiske virksomheder). Hidtil har jeg faktureret via Frilans Finans. Hvordan er mulighederne for at starte et firma i Danmark (som enkeltperson) og fakturere i Sverige? Eller skal jeg i givet fald starte et firma i både Danmark og Sverige? Jeg vil gerne finde en løsning, hvor jeg kan fakturere både danske og svenske kunder via et enkeltmandsfirma eller lignende. Alternativt fortsætter jeg med at fakturere via Frilans Finans, men de har en afgift på 6 %. På forhånd tak for hjælpen!
Vad krävs av ett svenskt företag som önskar att ha en dansk medarbetare som utför arbete i Danmark (produktspecialist som inte kan ingå avtal eller besluta saker på egen hand)? Behöver företaget registreras som arbetsgivare? Om ja, vilka kostnader är förknippat med det? Är det andra saker som behöver göras för att det svenska företaget skall göra rätt? ATP? Försäkringar? Tack för er support!
Hej, Situationen är denna: Vi är ett svenskt företag, med säte i Stockholm. Vi har inga anställda. Vi som driver det är två delägare, varav jag sitter i Stockholm, och min kollega sitter i Köpenhamn. Vi säljer resor på en svensk och en dansk hemsida, dvs på svenska och danska marknaden. Vi har inte registrerat företag i Danmark. Nu måste vi anställa en dansk, som ska jobba i Danmark, men vara anställd av det svenska företaget. Vad gäller? Vad måste vi göra praktiskt? Är det danska anställningsvillkor, dansk lagstiftning, danska försäkringar mm som gäller? Skatt? Anmälningar till danska myndigheter? Eller är det svenska - eller både och? Tack på förhand för klargörande!
Hej! Är inte säker på om jag kickat i rätt område, men hoppas ni kan bolla vidare til rätt person annars.... Jag har hört att det svåraste med att starta företag i Danmark är att få öppnat ett bankkonto i en dansk bank. Jag och min son planerar att starta ett vinföretag i DK, importera från EU-länder och sälja till svenska och evt danska privatpersoner. Jag har varit i kontakt med ett företag med liknande verksamhet, med danskt företag, som säger sig inte ha nåt konto i dansk bank, utan bara i svensk. Jag undrar nu om nån av er vet om man i något steg av företagandet MÅSTE ha konto i dansk bank? Företaget jag pratat med har inget skatteupplag, utan betalar dansk vinavgift vid införsel, som de sedan får tillbaka. Kan det göra skillnad? De menar på att då de bara säljer till svenska kunder, så räcker svenkst konto. Har kommit så långt i mitt grävande i detta, att jag hittat att man kan ha ett utländsk konto som NEMkonto. Har pratat med dansk revisor, som säger att startkapitalet för vårt ApS kan sättas in på konto i svensk bank. Men dyker det upp andra situationer där vi behöver/måste ha ett danskt konto? MVH
Hej! Jag kommer från och med september att arbeta som konsult hos ett svenskt företag, men vara bosatt i Danmark. Då jag tidigare har bott i Storbritannien där helt andra regler för skatt, moms och registrering av företag gäller så känner jag mig aningen förvirrad över denna förändring. 1. Måste jag registrera mig som egenföretagare för att arbeta frilans i Danmark? 2. Hur ser skattesatsen ut och är det något speciellt fradrag i och med att jag är inhyrd av svensk kund och därmed får inkomst från Sverige? 3. Ska man registrera moms och från och med vilket belopp är detta aktuellt? Tacksam för all hjälp jag kan få.
Hej, Jag har två alternativ på pension i Danmark. Pension plan without tax deduction som kallas 53a Pension plan with tax deduction som kallas regular Min fråga är vilken som är bäst ekonomisk för mig. Pension plan with tax deduction ger mig ca: 3.500 DKK mer varje månad. Så här står det: (If you choose to cancel the savings plan before retirement, you are liable to pay a flat-rate tax of 60 per cent of the savings to the Danish state.*) Kan jag välja att plocka ut de vid pensions åldern utan att betala 60%? Medans det första alternativet ger mig mindre mer månad, men ger möjligheten att plocka ut mina pengar i förtur utan att betala skatt. (If you choose to cancel your savings plan before retirement, the payout will be taxfree in Denmark.*). För mig låter det mer tilltalande att få ut mer varje månad. Men hade gärna fått något kort råd ifrån er.
Hej, Vi planerar att starta en e-handel i Danmark och kommer enbart sälja via vår danska hemsida (och inte ha några fysiska butiker). Vi driver idag ett aktiebolag i Sverige och alla ordrar kommer att skickas från Sverige till Danmark. Vi vill kunna erbjuda Dankort och MobilePay, vilket innebär att vi behöver ha ett danskt bankkonto och en filial i Danmark. Den stora frågan är, blir vi bokföringsskyldiga i Danmark, när vi har en filial och ett bankkonto, eller kan vi bokföra och registrera all försäljning i vårt svenska bolag, eftersom att vi inte har ett fast arbetsställe i Danmark? Tack!
Hej! Vi är ett svenskt e-handelsföretag. Vi skickar varor till privatpersoner i många länder och är registrerade för OSS och redovisar EU-momsen kvartalsvis. (Våra produkter är standard-moms 25%). När vi säljer och köper B2B inom EU så redovisar vi förstås omvänd moms. Nu har vi kikat på några mässor i Danmark där det skulle passa att vi är med och säljer våra produkter på plats i Danmark och då har vi förstått att man måste momsregistrera företaget i Danmark. Vad jag inte hittat någon information om är hur en sådan separat momsredovisning i Danmark påverkar vår OSS-redovisning. Har ni någon information om hur det fungerar om vi både är registrerade för att redovisa dansk moms i OSS-ordningen och momsregistrerade i Danmark för att sälja produkter något enstaka tillfälle på mässa i Danmark?
Hej, Vi har nyligen startat ett danskt ApS med i nuläget fyra anställda. De har anställningsavtal på plats (lön, arbetstid, semester, etc) och vi jobbar nu på att komplettera vår HR-policy med "benefit package". Vi har tecknat frivillig tjänstepension (8% på lönen inbetalas av oss som arbetsgivare, valfritt belopp inbetalas av den anställde), men tittar nu på övriga förmåner. I Sverige har vi friskvårdsbidrag, synundersökning och terminalglasögon - i vilken utsträckning kan vi erbjuda detta till våra danska anställda (läs:vilka ev. skattekonsekvenser får de?)? Är det någon annan personalförmån som är vanligt förekommande i Danmark, och som vi borde överväga att ha med? Tack på förhand.
Hej, jag undrar om Danmark har samma redovisningsprinciper som vi har i Sverige, med dubbel bokföring mm. Här i Sverige bokar vi intäkter i Kredit och kostnader i Debet. Är det på samma sätt i Danmark? Jag har fått uppfattningen att det skulle kunna vara tvärtom.
Hej! Vi är ett etablerat företag i öresundsregionen som har verksamhet i Danmark med eget AS samt AB i Sverige. Vi har specialistkompetens i det svenska bolaget som vi behöver använda oss av i Danmark åt en dansk verksamhet på deras arbetsplatser vid läggning av ny asfalt. Personalen utgår från Sverige och får lön från det svenska bolaget. Vad behöver vi tänka på? Ska vi rapportera via RUT? Behöver personalen beskattas på något särskilt vis?
Hej Jag har ett AB inom mediabranschen, och ska sälja en tjänst (research inom journalistik) åt ett danskt medieföretag. Mitt arbete utförs i Sverige. Har jag förstått rätt att jag inte behöver betala moms i Danmark? Hur gör jag med fakturan? Ska moms anges på den ändå? Tacksam för snabbt svar.
Hej, Jag har sålt konsulttjänster i Danmark under 2021. Förstår nu att jag borde ha registrerat mitt företag hos VIRK. Det har jag inte och nu har jag öppnat ett AB istället för enskild firma. Ska jag registrera båda? Enskild för det jag sålde under 2021 och AB för framtiden. Eller är det för sent för att jag redan börjat sälja varor från enskild firma (och inte kommer att fortsätta med det) eller vad säger ni? Ska jag verkligen registrera en konsultfirma i RUT registret också?
Hej, Jag har blivit erbjuden en Nordic KAM tjänst. Bolaget är i grund och botten franskt men nordiska huvudkontoret är i Köpenhamn. I min tjänst så ska jag mesta dels jobba hemifrån men åka till köpenhamn 1 ggr/veckan. Kommer jag att ha ett dansk anställningsavtal eller finns det möjlighet till att ha kvar ett svensk anställningsavtal? Jag vill slippa allt krångel med att behöva överföra allt till DK. Tack på förhand!
Hej, Vi har en anställd i Danmark som inte har blivit förmånsbeskattad för sin tjänstebil. Den anställde har inte sagt något och det har blivit missat från förtagets sida. Det gäller alltså 3 år tillbaka. Ska vi korrigera detta? Hur kan vi korrigera det om det är så? Kan man med svenskt personnummer få behörighet att rätta detta?
Hej. Jag har ett svenskt momsregistrerat bolag och har blivit erbjuden arbete på en tv-serie i danmark under våren. Hur gör jag med momsen?
Jeg driver virksomhed i DK og har derigennem også et holdingselskab. Jeg er blevet tilbudt at købe en virksomhed i Malmø, der som os driver en agenturforretning med faste aftaler med tyske leverandører. Har et par spørgsmål der trænger sig på: Kan jeg drive denne virksomhed fra DK på det svenske momsnummer, da al handel vil foregå i Sverige? Grunden til at det indgår i mine overvejser er, at det er en enmandsvirksomhed, og vil have både lokaler og ansatte her i DK, som ville kunne gøre arbejdet. Det er ren handel. Der ikke tale om at køre rundt i Sverige og sælge, men at levere til det kundenetværk som eksisterer i dag. Har lidt svært ved at overskue, om man kan sende fakturaer her fra DK med svensk moms, samt at importere varerne til dk for salg i sverige. Hvad skal jeg være opmærksom på?
Hur fungerar det med pensionen när man har jobbat 16 år i Sverige + 16 år i Danmark? Jobbar nu i Danmark och bor i Sverige. Vill jobba max till 65 år.
Hej. Jag är företagare sedan 40 år tillbaka i Sverige ( Kristianstadstrakten ), jobbat hela tiden med produktion av grönsaker på friland. Har företag i Rumänien sedan 2012, för att finna rätt personal till odlingarna i Sverige. Har också arbetskollegor i b.l.a Danmark. Under 2020, när pandemin har varit ett svårt hinder för många att finna personal, har jag fått frågan från en kollega i Danmark om jag kan hjälpa dem med personal. Jag vet allt om alla inreseregler som gäller till Danmark både nu och tidigare, p.g.a. CV framfart. Men min fråga är: Kan jag låna ut eller hyra ut personal till min Danska kollega? Kollegan kommer att betala skatt i Danmark för de timmar de jobbar där. Då perioden är mindre än 6 månader kommer han att betala (8% i AM-bidrag och 30% i arbejdsudlejeskat ). Då skatter betalas i Danmark tror jag inte att man måste reggestera sig i RUT registret i Danmark, stämmer detta? Vidare undrar jag vilket skattefritt traktamente ersättning de har rätt till när de vistas i Danmark (boendekostnad, resekostnader och ökade levnadskostnader).
Hej, Jag representerar ett svenskt bolag som har ett danskt dotterbolag. Jag undrar om det finns krav på att det danska bolaget ska ha en VD? Vi har en anställd säljare i bolaget men verksamheten i övrigt sköts från Sverige. Mvh
Hej! Jag har en enskild firma inom Film och tv-produktion. Jag arbetar både i Sverige och i Danmark. Jag har valt att inte fakturera för mina jobb i Danmark utan fått a-lön utbetald. Jag undrar vad som är möjligt och vad som skulle ge bäst mening för mig. Och hur gör jag rent praktisk om jag ska fakturera ett danskt bolag.
Hej! Jag är tjänstledig från mitt svenska bolag och numera dubbelt anställd på ett dansk dotterbolag till det svenska. Jag vill ta reda på hur vi kan förbättra pensionsvillkoren för våra svenska anställda som pendlar dagligen till Danmark. Det danska dotterbolaget är nytt och betalar i dagsläget endast det som enl. lag krävs till ATP pensionen. Min fråga är, hur ska mitt dotterbolag agera för att kompensera för den pension jag förlorar i Sverige under de år jag är anställd i Danmark? Jag vill alltså i slutändan få ut lika mycket pension vare sig jag arbetar i Sverige eller i Danmark i ett par år. Hur ska dotterbolaget agera för att säkerhetsställa detta? Jag förstår att detta är en komplex fråga och att det kanske inte finns ett svar men jag uppskattar all form av vägledning. Tack på förhand
Hej, Vi är ett svenska bolag som planerar att ha kontor i Köpenhamn. Vi har hittat lokal och fått ett kontrakt så min fråga är nu hur man gör med momsen. Drar hyresvärden av momsen på hyran så vi betalar hyran utan moms, eller betalar vi hyran med moms och får tillbaka denna senare, eller betalar vi hyran med momsen och får inte tillbaka den. Eller om det finns fler alternativ ;) Tack på förhand!
Hej! Vi är ett svenskt bemanningsbolag (AB) inom vård och omsorg som har som vision att etablera oss på den danska marknaden. Vår ambition är att hyra ut personal i Danmark. Vi kommer inte att ha ett fast driftsställe i Danmark. Vilken företagsform behöver vi registrera oss med för att få ett CVR-nummer? Vi som inte har ett fast driftställe i Danmark, behöver vi ett ombud i Danmark som vi registrerar oss via? Är det korrekt uppfattat att vi som tjänsteföretag behöver registrera oss i RUT-registret? Tacksam på förhand!
Hej, vi är ett svenskt momsregistrerat företag som ska anordna en tredagarsutbildning i Köpenhamn för svenska momsregistrerade företag. Måste vi då momsregistrera oss i Danmark och fakturera kunderna dansk moms? Och kan vi i så fall göra det på egen hand?
Hej, Hur ser redovisningsskyldigheten ut för en dansk filial? Hur separat måste den vara från det svenska bolaget? Räcker det med specifika konton i BS och ett kostnadsställe i RR för att på så vis kunna urskilja resultat hänförligt till DK och skatterelaterade poster i BS? Eller måste redovisningen vara komplett i en separat enhet i DKK? Filialen erbjuder endast kundservice och marknadsföring genom 6 danska anställda. All varuförsäljning sker direkt till danska kunder från huvudbolaget. Mvh
Jag vill veta vad jag som pensionär, med pension från Sverige får betala i skatt om jag flyttar till danmark?
Vad är den lägsta pensionen i Danmark i kronor och ören?
Hej, vårt företag planerar att eventuellt sända ut ett antal medarbetare för 5-6 veckors montage i Danmark. Inför detta behöver vi få uppgifter om lönenivåerna för motsvarande arbetare i Danmark samt övrigt som kan skilja mellan det danska och svenska "Byggavtalet", jag har förstått att det t ex är kortare veckoarbetstid i Danmark. Har ni möjlighet att hjälpa mig att få fram uppgifterna?
Hej, Är det något speciellt man ska tänka på när jag i mitt danskregistrerade konsultbolag fakturerar en svensk kund? Hur ska jag t.ex. behandla moms? Annat? Med vänlig hälsning, K
Hej Lars, Jag har fått ett kontrakt förslag av ett danskt företag. Lönen är ganska bra men företaget betalar inte ut någon pension överhuvudtaget. Min tanke är att i så fall avsätta en vissa summa varje månad till en privat pensionsfond (eller något liknande) för att kunna bygga en bra pensionsgrund under min arbetstid i Danmark. Är det bästa att använda en pensionsfond i Sverige eller Danmark i så fall? Vilken summa borde jag avsätta månadsvis för att det ska vara "värt"? Om du tänker på någon annan lösning får du gärna dela den med mig. Om jag ska vara helt ärlig så har jag väldigt dålig koll på pensionssystemet över lag. Stort tack på förhand för din hjälp. Mvh
Hej. Jeg er virsomhedsejer og får udbetalt løn i dk, men er bosiddende i sverige. Jeg er endvidere fuldt skattepligtig i sverige. Jeg blev opmærksom på, at jeg fejlagtigt betalte PAL skat i dk på nogle gamle ratepensioner i bank og har nu søgt om fritagelse, og forventer også at skulle ansøge om refusion af den betalte skat i dk. Men hvor og hvordan skal den svenske pendant til PAL skat betales, og hvordan skal jeg selv opgøre den for at kunne tillægge den til min svenske selvangivelse? Hvilke procentsatser gælder iøvrigt, og er det i det hele taget arbejdet værd at flytte ratepensionerne ud af dk?
Hej, Vi har ett AB i Sverige som sysslar med konsulttjänster, egenföretagare/egenkonsult. Har nyligen blivit kontaktat av ett dansk bolag som vill ha våra tjänster. Vad behöver vi tänka på som företag och som arbetsgivare när vi utför uppdrag Danmark? Uppdraget är på kortare basis och kommer att utföras mestadels i Sverige men även till viss del i Danmark.
Hej, Jag har sedan en tid ett aktiebolag, låt oss kalla det A, i Sverige. Jag är anställd i A, och arbetar uteslutande för kunder i Danmark med tidsbegränsande konsultuppdrag. För en slutkund fakturerar jag genom ett annat dansk bolag, låt oss kalla det B. Enligt detta upplägg så skattar både mitt företag och jag som anställd i Sverige (givet att jag inte överskrider 183 dagar i Danmark). Mina frågor är nu: 1) Riskerar jag att bli skattskyldig i Danmark om mitt aktiebolag, A, går in som delägare i det danska bolaget B? 2) Är det någon skillnad om bolaget B är ett Partnerselskab (P/S) eller ett Anpartsselskab (ApS)? Med vänlig hälsning,
Dansk virksomhed med dansk adresse, ansætter svensk medarbejder med svensk bopæl. Arbejdet udføres i Sverige. Vi vil ansætte en svensk medarbejder til at hjælpe os med salg i Sverige. Vi har allerede fundet en kandidat, men mangler hjælp til det praktiske. Vores spørgsmål inkluderer: - Skal den ansatte betale dansk eller svensk skat? - Hvem skal betale skatten, os (virksomhed) eller medarbejderen (ansat)? - Skal medarbejderen tilmeldes nogen form for A-kasse i Danmark? - Skal medarbejderen have et dansk CPR-nummer? Med venlig hilsen
Hej, Vi har för avsikt att anställa en person i Sverige (svenskt avtal), dock är planen att denne person jobbar ca 3-4 dagar i veckan i Sverige och 1-2 dagar i veckan från vårt kontor i Danmark. Personen bor i Sverige. Är personen till följd av detta skyldig att betala skatt i Danmark? Finns det andra viktiga aspekter att ta hänsyn till?
Vi handlar ökande med kunder i Danmark och hamnar därmed ibland i en situation där godset som kommer från länder utanför EU vid direktleverans måste förtullas på plats. Detta kräver tullkredit vilket vi har i Sverige för det som levereras hit. Vet inte om detta är en fråga som ni kan besvara men vet någon hos er om och i så fall hur vi kan skapa oss motsvarande tullkredit i Danmark men utan att starta ett bolag där?
Hej Lars. Jeg har et spørgsmål vedr. beskatning af min pensionsordning, som jeg har i Danmark. Jeg bor i Sverige. Jeg har en firmaordning, hvor jeg betaler 1/3 og firmaet betaler 2/3. Jeg er ansat i en bank som også ejer et pensionsselskab. Jeg har i en periode betalt min del ind i banken for at investere pengene selv og bankens del i pensionsfirmaet. Jeg har søgt om PAL-skattefritagelse. Hvordan beskattes pensionsordningen i banken og hvordan beskattes den i pensionsselskabet?
Hej Jeg har brug for hjælp i forbindelse med, at jeg er blevet gjort opmærksom på, at der pr. 1.1. 2021 er kommet nogle nye regler om skabelonbeskatning af ansatte bosat i Sverige med dansk arbejdsgiver - selv om arbejdet fysisk finder sted i Danmark. Hvis jeg har forstået det rigtigt, er det den danske virksomheds pligt at indeholde 30% skat og indbetale til svensk SKAT. Er det korrekt og hvordan skal man forholde sig til dette? På forhånd tak for svar. Med venlig hilsen Gitte
Hej. Vi har ett svenskt bolag som ska etablera oss i Dk. Vi ska anställa både white och blue Collar. Vad bedömer ni att vi ska ha för form av pensioner och försäkringar (personal)? Vilken leverantör och typ av försäkring rekommenderar ni?
Hej Hur går man tillväga med ett danskt bolag som inte betalar, svarar inte på mejl eller telefon?
Vad gäller om vi som svenskt företag (AB) har en dansk medborgare som arbetar i Danmark (försäljning mot danska kunder). Den danska medarbetaren får ett arvode och hanterar själv redovisning av skatt och sociala kostnader i Danmark. Vad behöver vi tänka på?
Hej, Jag skulle vilja veta om man som svensk medborgare med danskt CPR nummer kan starta ett danskt holdingbolag? Jag har fått möjlighet att bli 10% delägare i ett nystartat danskt aktiebolag (ApS), och övriga delägare (danska medborgare) planerar att starta holdingbolag. Men jag är osäker på vilka möjligheter jag har och var jag kan ta reda på reglerna kortfattat och enkelt förklarat. Jag är idag anställd i företaget, jag bor i Sverige och skattar i Sverige (gamle grænsegængerregler).
Hej, vi har anställda i vårt danska företag, men vi har lite svårt att greppa den nya ferielagen, är detta något man kan få hjälp med? framförallt övergångsordningen.
Anvendes ”discovery-processer” (som kendt fra USA) i danske retssager?
Skal man som advokat i Danmark fremlægge en fuldmagt fra sin klient for at indlede retssag?
Hvordan beregnes sagsomkostninger i en dansk retssag?
Hej! Jag har lämnat ett anbud på ett byggprojekt i Danmark som är renovering/byggnation av en restaurang i Köpenhamn. Detta projekt beräknas ta ca 2 månader att slutföra. Behöver jag registrera min verksamhet hos någon myndighet i Danmark? Jag har även en person som är permanent bosatt i Spanien (ej medborgare i Spanien) som jag har tänkta att projektanställa i detta projekt. Kan denna person åka med mig och arbete i mitt mitt företag och arbeta med detta projekt i Danmark? Tack på förhand.
Hej, Vi är ett svenskt AB som tänker hyra en kontorsplats i Aarhus där vi kommer ha vårt utvecklingskontor. Till en början blir det inga intäkter där men det är vårt mål. Vi kommer ha en svensk medborgare och en dansk medborgare anställda där. Vi har förstått att vi skall kontakta Erhvervstyrelsen för registrering av filial och vara momsregistrerade och registrerade som arbetsgivare. Men kan filialen ligga under vårt svenska AB eller bokföras och redovisas där eller måste vi redovisa till danska myndigheter mer med deklaration mm.
Hej, Vi har startat ett A/S i Danmark sedan ett halvår tillbaka och har nu även startat ett svenskt AB som dotterbolag till A/S. Vi är 5 personer, 1 svensk och 4 danskar som alla har lika delar ägarskap i A/S. När vi nu försöker öppna ett svensk bankkonto med bankgiro för att fakturera etc från ett svenskt bokföringsprogram, från vårt AB så är det ingen bank som kan göra detta som vi har pratat med pga att de påstår att de inte kan göra bakgrundskontroll på våra danska delägare. Vi har pratat med Handelsbanken, Länsförsäkringar och DanskeBank. Är det verkligen såhär eller finns det något sätt öppna ett bankkonto och BG hos en svensk bank. Någon bank ni kan rekommendera, erfarenheter etc?
Hej. Kan vi som danskt företag som fakturerar svenska kunder, skicka de obetalda fakturorna vidare till Kronofogden? Hittills har vi använt oss utav danskt inkassobolag och det står på Kronofogdens hemsida att danska bolag inte kan ansöka om europeiskt betalningsföreläggande. Vet ej om jag förstått det hela rätt.
Jag är idag anställd i Sverige och veckopendlar till min hustru i Danmark. Jag planerar att flytta till Danmark och samtidigt starta en konsultverksamhet där huvuduppdraget blir att representera ett bolag utanför EU/EES på den Europeiska marknaden. Affärer kommer endast förmedlas, dvs. varor skickas från det utländska bolaget direkt till kund och fakturering sker direkt mellan slutkund och det utländska bolaget och inga transaktioner för detta passerar mitt nya bolag. Ekonomiska risken för bolaget bedöms därför som låg och ingen extern finansiering kommer krävas. Omfattningen beräknas till ca 80%, utöver detta kommer jag ha enstaka konsultuppdrag från andra svenska bolag. Jag planerar att ha en danskregistrerad bil på firman som också kan användas privat. Är det en risk att detta kan anses som ett anställningsförhållande med 80% från en kund? Är någon företagsform bättre än annan mot ovan bakgrund? Tack
Hej! Jag företräder ett svenskt bolag med produktion och försäljning i Sverige. Beslut är taget om att vi ska expandera med försäljning i egen regi i Danmark. Satsningen innebär att vi ska anställa två säljare, en stationerad i västra Danmark (säljare som bor och arbetar i Danmark) samt en säljare som bearbetar Köpenhamnsområdet (kan bo i Malmö alt. Köpenhamn). Vad ska vi tänka på? Behöver vi registrera vår danska verksamhet någonstans? Vi tänker inte starta bolag i Danmark "bara" bedriva verksamhet där. Skiljer det något om man bor i Sverige och arbetar i Danmark jämfört med om man både är boende och arbetar i Danmark? Jag tänker på arbetsgivaravgifter, pensionsupplägg, bolagsskatt, moms etc. Tacksam för svar!
Hej, Jag har en dansk anställd i vår danska filial och kommer ev att erbjuda arbete i Sverige. Jag undrar hur Ni vanligtvis råder för eller vill informera mig om var jag bäst kan hitta hjälp för att räkna om befintlig dansk lön till en svensk lön.
Hej! Vi funderar på att starta en filial i Danmark. Om vi skulle anställa en dansk medborgare och ge honom 40 000 DKK i månadslön, vad tillkommer mer i lönekostnad för arbetsgivaren då? Jag tänker på sociala avgifter pension löneskatt osv - det vore intressant att se hela kostnaden.
Hej, vi har en dansk man anställd i vårt svenska företag, och han arbetar uteslutande i Danmark, och betalar själv skatt/arbetsgivaravgifter i Danmark. Nu är han sjukskriven (ej Corona) och vi försöker anmäla detta till danska NemRefusion, så att han kan få sjukpenning från sin kommun efter att vi betalat hans lön de första 30 dagarna. Problemet är att vi inte kan logga in i NemRefusion, och de hänvisar oss till kommunen. Där informerar de om att man inte kan anmäla sjukdom via pappersblankett, utan uteslutande måste använda NemRefusion. Hur kan vi gå tillväga?
Vi har försökt läsa på om avtal i danmark och om det finns något motsvarande kollektivavtal i Sverige. Det hade varit skönt att ha ett standardavtal att kunna utgå ifrån. Har ni koll på vad för avtal och anställningsform som är vanligast i serviceyrken i Köpenhamn?
Hej, Vi har ett kontrakt med ett danskt företag som gick i konkurs redan innan Covid-19 inträffade. Min fråga är vad som gäller med vårt avtal med det danska bolaget. Blir detta automatiskt upplöst iom konkursen eller har vi numera ett avtal med det danska konkursboet? Eftersom vi via vår danska partner har projekt ute i världen vill jag inte riskera att vi gör några felsteg rent juridiskt. Tack på förhand
Vi har nyligen registrerat ett Aps som dotterbolag till vårt svenska holdingbolag. Nu är det dags att börja jobba på att anställa, och då måste vi upprätta danska anställningsavtal. Finns det hjälp att få av er med hur det avtalet ska se ut?
Vi är ett svanskt företag som har fått ett uppdrag i Danmark. Uppdraget är kortare än 6 månader men jag har förstått att man måste anmäla sig till Virk.dk. Vad behöver jag för blamkett för att göra det? Vad behöver vi göra mer?
Jag fundera på hur jag kan öppna mitt eget företag. Det är några grejer i Sverige som jag vill köpa direkt från firman och sälja i Danmark eftersom detta produkt inte försäljas i Danmark, och kunderna önskar detta. Jag tänkte kanske online handeln, så jag kan skickar produkterna till kunderna i Danmark. Är detta möjligt, om ja hur fungera det med ett svensk företag som har sina kunder i Danmark. Ser fram emot svar från er.
Hej, Jeg er svensk, bosat i Danmark, og har et holdingselskab i Danmark der ejer et driftselskab i Sverige. Hvordan er mine skattemæssige forpliktelser i Sverige og Danmark, ift at flytte kapital fra det svenske driftselskabet til det danske holdselskabet?
Hur bindande är ett skriven avtal med förutbestämda priser på avtalet? Finns det rum för att förhandla dessa priser därefter, är det ett praxis att förhandla om priser när avtalet är påskriven? Tack
Vi har en svensk detaljhandel i Helsingborg med en tillhörande webshop. Vi har på grund af vår placering i Helsingborg en del danska kunder. Många af våra kunder önskar att handla via vår webshop, när de kommer hem till Danmark. Men vilka regler gäller för shopping på nätet i Danmark? Jag letar efter generella regler för shopping på nätet, som man i Sverige kan hitta hos www.Hallåkonsument.se Det skulle vara väldigt bra, om vi kan berätta för våra danska kunder var de kan hitta de danska reglerna. Jag har också hört, att det finns en ekonomisk begränsning på, hur mycket man som svenskt företag får omsätta i Danmark, innan man ska betala skatt och liknande i Danmark. Jag hoppas att ni kan hjälpa oss med generell information om dessa frågor.
Jag behöver veta allt vad jag som företagare ska ta tag i och tänka på när jag hoppar på ett projekt som underentreprenör i fiberbranchen i Köpenhamn. Det kommer att löpa flera år framöver och jag kommer ha anställda från Sverige som ska arbeta där (pendla el ligga ute i veckorna)
Vi tänkte starta en filial i Danmark. Den som kommer vara ansvarig för vår Danska verksamhet vill bo kvar i Malmö och ha svensk lön. Hon/han kommer förmodligen vara vår enda anställda som jobbar mot Danmark under 6 mån framåt. Skulle det funka att göra så?
Vi har en underleverantör (registrerad med CVR-nummer) som skickat en faktura till oss (svenskt företag). I Sverige kontrollerar vi alltid att fåra leverantörer har F-skattsedel. Hur kan vi kontrollera så att fakturan är skickad från ett företag som sköter sina skatteinbetalningar så att vi inte riskerar att behove betala skatter (sociala avgifter) I Sverige för tjänsten. Ser fram emot ert svar!
Jag är anställd i Danmark, och kommer erbjudas firmabil i april. Jag bor i Sverige. Är det något speciellt jag ska tänka på i samband med detta. Finns det några speciella regler kopplad till att jag bor i Sverige och får firmabil av min danska arbetsgivare?
Hej!, Jag är fast anställd och arbetar heltid i Danmark, snart ska min sambo vara hemma sjukskriven. Vilka rättigheter har jag att vara hemma passa mina barn (2 barn som går i förskola) Går det exempelvis få kortare arbetsdag så jag kan lämna och hämta de från förskolan under de två veckorna. Normalt sett kommer jag hem efter förskolan stängt.
Vad gäller för etablering av privat sjukvård i Danmark.
Jag bor i Malmö och har et Holdingselskab ApS i Danmark och det äger 50% av ett driftbolag ApS i Danmark. Hur fungerar beskattningen av utdelning från Holdingselskabet? Vi betalar från driftselskabet bolagsskatt i Danmark och min del av överskottet förs sen över till mitt holdingselskab. Är det den danska sats på 110K som kan tas ut, eller er det den svenska på 160k? Jag är gift. Hur sätts skattesatsen efter det? Min lön beskattas i Danmark och jag är socialförsäkrad där. Tacksam för svar!
Finns det något sätt att kompensera våra Danska anställda på ett bra sätt. Vi vill ge våra anställda friskvårdsbidrag. I Sverige är det ju skattefritt men inte I Danmark. Vad kan vi erbjuda våra anställda I Danmark som är likvärdigt?
Vi har ett danskt dotterbolag med två anställda servicetekniker som reser mycket till kundsiter. Vilket danskt kollektivavtal ska de följa? Kan vi få tillgång till avtalet som de ska följa?
Ska man lägga moms på fakturan om man i sitt svenska bolag utför en tjänst (konsultarvode) i Sverige åt ett danskt bolag?
Jag bor i Köpenhamn och har ett svenskt aktiebolag. Jag arbetar som konsult och säljer tjänster till Sverige och svenska företag. Bolaget har fast driftställe i Danmark (hemmakontor) enligt avgörelse från Skat. Bolaget kommer därmed beskattas i Danmark och är bokföringsskyldig i Danmark. Bolaget är även skattskyldigt i Sverige för eventuell sådan verksamhet som utförs från fast driftställe i Sverige. Bolaget är även bokföringsskyldigt i Danmark. Bolaget är momspliktigt i Sverige. Jag har lärt mig en del om hur det fungerar med ett svenskt bolag med fast driftställe i Danmark, men har några frågor. 1. Hur fungerar det med att vara bokföringsskyldig i både Danmark och Sverige? Vilka skyldigheter har jag som bolag och ägare? 2. Finns det andra saker som jag bör tänka på i min situation med svenskt bolag i Danmark och där arbete utförs i Danmark men tjänsterna säljs till svenska kunder? 3. Finns det fördelar med att istället starta ett danskt ApS? Tack på förhand.
Jag är svensk medborgare men bor I DK och har egen firma inom konsultbranchen och har gjort så sedan 2003,. Nu har jag uppdrag för en svensk verksamhet och arbetet utförs på plats I sverige. Jag veckopendlar mellan SE och DK. Mitt kontrakt löper på ett år tillsvidare , vad innebär detta för mig , hur skall jag förhålla mig till 183 dagars regeln?
Vi är ett svenskt företag som har distributionsrätten inom Norden för kemikalier tillverkade i Tyskland. Behöver vi ha ett danskt CVR nummer om vi: - säljer direkt mot slutkund (företag) i Danmark? -Om vi säljer till ett danskt företag som säljer vildare i och Danmark?
Oklart om vad som verkligen gäller för vårt danska bolag. Vår verksamhet i DK är ett A/S. Anställda är inom handel/kontor. Inget särskilt om sjukdom är skrivet i respektive anställningsavtal. Vårt bolag har Sygedagspengeforsikring. Vid anställds sjukdom vad gäller? 1. Hur länge från första sjukdagen måste vi betala sjuklön? 2. Vad ersätter staten? 3. Vad ersätter sygedagsforsikringen ?
Vårt företag har fått förfrågan om att montera Installationsgolv i datorhallar i Danmark, frågan är hur vi ska hantera momsen?
Vi har en anställd i Köpenhamn som har fått inskrivet i sitt avtal att arbetstiden är 40 timmar per vecka, fast det egentligen ska vara 37 timmar per vecka. Denna lösning blev efter en löneförhandling där lösningen blev för att få den lönen som personen ville ha att chefen höjde antal arbetstimmar med 3 timmar per vecka. Är det ok att göra en sådan lösning ?
Jeg har en svensk arbejdsgiver, som indbetaler på en svensk pensionsordning for mig. Hele min arbejdstid er i Danmark, og jeg betaler derfor indkomstskat til Danmark. Nu er jeg blevet opkrævet restskat vedrørende selvangivelsen for 2016. Ifølge Skat skal jeg betale indkomstskat af den del af pensionsindbetalingerne i Sverige, der overstiger 52.400 DKK. pga. "rateloftet". Det forstår jeg ikke, for min svenske pensionsordning er en livsvarig pension, og hvordan kan Skat så anvende reglerne om rateloft? På forhånd tak for svaret!
Vi er en dansk virksomhed, som har nogle svenske medarbejdere ansat. De bor i Sverige og kører hver dag over broen. Som led i deres ansættelse er de indmeldt i vores obligatoriske pensionsordning i Danmark. De spørger os i den forbindelse, om de bør ansøge om fritagelse for dansk pensionsafkastskat (PAL-skat)? På forhånd tak!
Jag är redovisningskonsult åt ett svensk företag som bedriver försäljning till företag och privatpersoner genom webbshop. Företaget har nyligen etablerat en dansk webshop och för att kunna göra inköp kräver danska grossister att företaget skaffar sig ett CVR-nummer. Man kommer inte ha något fast driftställe i Danmark och heller ingen personal i Danmark. Jag förstår det som att företaget behöver registrera sig hos Ehrvervsstyrelsen. Eventuellt RUT? Något annat man behöver tänka på?
Hej, Vi är ett företag i Malmö som tar hem kaffe från Peru, som till viss del skall säljas vidare till företag i Danmark, Var är det för avgifter eller/och punktskatter som gäller? hur skall dessa räknas och betalas etc, Tacksam för utförlig information om detta, Tack
Jag skulle vilja öppna ett Enkeltmandsvirksomhed företag i Danmark då jag vill börja göra arbeten i Danmark och i Sverige, fördelarna med att öppna detta i Danmark vägde över att bli enskild näringsidkare i Sverige. Vidare så är jag bosatt i Malmö och därför har jag ett antal frågor. Fråga 1. Måste jag skriva mig i Danmark (mantalskriva sig där och bli utflyttad från Sverige) för att kunna öppna ett Enkeltmandsvirksomhed företag? Eller kan man få ett danskt personnummer genom att ha en boxadress där? 2. Kostnader Vad är det för kostnader för att öppna ett Enkeltmandsvirksomhed företag? Tacksam för Svar!
Har en anställd som är sjukskriven på heltid. I vanliga fall när hon jobbar får hon fast månadslön varje månad och även en rörlig del som baseras på antalet arbetade timmar månaden innan. När vi ska ersätta de anställda även under sjukskrivning är vi då endast skyldiga att betala den fasta lönen och kan exkludera rörliga delar som är baserade på arbetad tid? Behöver förstå vad vi som arbetsgivare är skyldiga att betala I dessa situationer.
Hej! jag vill ha hjälpa om jag statar företag i Danmark men vill bor kvar i Sverige.Hur kan jag få nummer CPR och kan ha register betala skatt och moms
Vi är ett svenskt bolag som säljer till bla Danmark. Vi vill nu expandera och har planer på att anställa en dansk medborgare att jobba åt oss som säljare i Danmark. Kan vi tillhandahålla en svensk bil som han använder i Danmark? eller måste vi ha en danskregistrerad bil och är det isåfall mest fördelaktigt att köpa en bil eller leasa en bil? Tex i sverige så är ju halva momsen avdragsgill om det är en transportbil som leasas Navn: Per Ekman Email: per@imazo.se
Vilka regler finns det om jag vill göra mobil mat försäljning på andra sidan sundet? Jag vill sälja baguette till morgen resande nära tågstationen på båda svensk och dansk sida.
Till vilka myndigheter i Danmark anmäler ett svenskt företag som har startat business i Köpenhamn sina nyanställda från och med den 1 september i år? Detta så att bland annat skatter betalas på ett korrekt sätt.
Hej! Vilka registreringar krävs för ett svenskt bolag utan någon form av etablering i Danmark som vill registrera sig som arbetsgivare i Danmark och därmed betala in prel.skatt och sociala avgifter i Danmark´?
Hej, vi är ett bemanningsföretag etablerade i sverige och har fått en förfrågan om att bemanna ett hotell i köpenhamn. Måste vi etablera ett företag i danmark eller kan vi anställa personal i vårt svenska bolag och ändå vara verksamma i danmark ? Navn: Lars Manberger Email: lars@lawema.se
jag är erbjuden 4 månaders job i Danmark med timlön som anställd konstnär. Jag är egenföretagare i Sverige och vill istället fakturera. För att kunna räkna ut vad jag skall begära i timpenning vill jag veta hur mycket den danska arbetsgivaravgiften är. I Sverige är det ju ca 31%, i Danmark har jag lästa att det skall vara mycket mindre, men inte hittat hur många procent. tack för hjälpen.
Håber I kan hjælpe mig at klargøre hvad som gælder for arbejdstager og arbejdsgiver i scenariet nedenfor: Ansat X bor i Sverige og har et arbejde hos sin svenske arbejdsgiver A som udgør 60% af personens samlede arbejdstid per uge. Udover det tager ansat A et job hos den danske arbejdsgiver B som kommer til at udgøre 40% af den samlede arbejdstid. Arbejdsgiver B (privat arbejdsgiver) har ingenting med arbejdsgiver A at gøre. Arbejdsgiver B har heller ikke nogen filial i Sverige. Om jeg forstår reglerne korrekt så kommer den ansatte X til at være omfattet af den svenske socialforsikring efter som minium 25% af arbejdet udføres i bopælslandet. Videre står det at den danske arbejdsgiver skal betale ca 20% på den ansattes løn til den svenske stat i arbejdsgiverafgifter (sociale afgifter) Er dette korrekt opfattet? Hvis den ansatte i stedet fakturerer sine timer til den danske arbejdsgiver (som en konsulent) via den ansattes eget selskab i Sverige skal arbejdsgiveren så stadig betale arbejdsgiverafgift til den svenske stat? Eller bliver det da i så fald den ansattes ansvar at gøre det når/hvis han hæver sin løn ud af sit eget svenske selskab. På forhånd tak
Ett Svenskt företag (AB) vill tillhandahålla en förmånsbil till en danske säljare som är bosatt i Danmark och jobbar i Danmark, betalar skatt osv i Danmark. Är det möjligt och i så fall hur kan det genomföras?
Jag äger ett svenskt AB som i sin tur äger ett danskt APs till en tredjedel. Jag är vd i det danska bolaget. Ska jag låta det svenska bolaget fakturera mina timmar - arbetet sker dels i Sverige och i Danmark. Och därefter ta ut lön i Sverige. Eller ska jag ta ut lön i Danmark. Jag arbetar ung till 50% för det danska bolaget och resten i det svenska. Vad är optimalt att göra?
Vi har en anställd som bor och arbetar i DK. Vi har inget registrerat företag i DK så han är anställd på kontrakt i Sverige. Hur gäller reglerna med traktamente/utlägg för honom?
Vi har startat ett A/S i Danmark och har blivit momsregistrerade. Vi har dock inte fått någon närmare information om vilka regler som gäller, hur momsblankett ser ut och hur den fylls i. Kan ni hjälpa oss med detta?
Vilket är det lägsta kapitalkravet i ett aktiebolag/privat aktiebolag?
Är ett avtal som skickats via e-mail bindande för båda parterna?
Hur ska en anställd göra om den blir sjuk under semestern? Vad gäller i Danmark och vad ska jag som arbetsgivare tänka på?