Hur har andra svenska företag gjort när de har tagit sig in på den danska marknaden eller etablerat sig i Danmark? Här kan du läsa berättelser från företag som tagit steget över sundet och ta del av deras erfarenheter och goda råd.
The Norrmans fann lyckan söder om Köpenhamn
Det svenska indredarparet Anna och Lars Norrman förvandlade ett gammal gård till ett magisk Bed & Breakfast söder om Köpenhamn. Läs mer om deras danska äventyr och få tips till att starta ditt eget i Danmark!
Svenska Matsmart-Motatos har som mål att minska matsvinn genom att sälja varor online som annars skulle hamna i soporna. Läs mer om företagets resa in i Danmark.
De svenska arkitekter Krook & Tjäder har ritat flera stora byggprojekt i Danmark. Läs om deras tankar bakom att få succé som svensk i den danska byggbranschen.
PR-byrån Aspekta har under två decennier växt till att bli en av de ledande strategiska kommunikationsbolagen i Skåne. Sedan etableringen i Danmark är man även en del av Greater Copenhagen.
Flera vinster för Jayway med att finnas på båda sidor av Öresund
Mjukvarubolaget Jayway finns sedan år 2006 både i Malmö och i Köpenhamn. Etableringen på båda sidor om sundet var en naturlig del av företagets tillväxtstrategi.
För våra kunder är det oviktigt om vi finns både i Malmö och i Köpenhamn, för dem är det viktigt att vi finns i Öresundsregionen
Philip Kron, Jayways A/S i Danmark
Räckesbutikens e-handel har inga gränser
Räckesbutikens kunder finns i hela Europa, tack vare e-handelsbolagets språkliga satsningar. Fabriken i Ängelholm levererar idag glasräcken till kunder i hela Danmark.
Kostnaden att sätta upp en ny webbshop är inte så stor, så det är en förhållandevis liten investering för att kunderna ska känna sig hemma när de handlar av oss.
Andreas Wedberg, Räckesbutiken
Nordic Installation trappar upp sina internationella uppdrag
Medan Cityringen i Köpenhamn byggs installerar Nordic installation rulltrappor i de nya metrostationerna. Uppdraget ingår i det svenska bolagets satsning på den nordiska marknaden.
Ystad Saltsjöbad vid skånska sydkusten har tagit emot gäster sedan 1897. Numera lockar den svenska hotell-, konferens och spa-anläggningen även många danska besökare.
Danska säljare är ett måste för att på riktigt förstå den danska marknaden. Även om det finns många likheter mellan grannländerna finns det också en del kulturella skillnader i hur man gör affärer.